Tuesday, September 18, 2012

Students, Lecturers and Staff Here

Assalamualaikum semua. Minggu ini adalah minggu kedua saya di sini, makin banyak juga perkongsian yang saya dapat untuk diceritakan di sini. Oh ya, kelas Analisis Struktur telah saya tukar kepada Pavement Design (tak tahu pula apa bahasa Melayu atau Indonesianya) atas sebab-sebab tertentu. Nanti akan saya ceritakan. Minggu kedua perkuliahan di sini, saya semakin seronok dengan keadaan di sini. Mahasiswa, pensyarah, staff, senior dan junior; seolah tiada jurang yang ketara di antara mereka. Selasa lepas saya datang awal ke fakulti untuk ikut serta mendengar perbincangan tesis mengenai hidrologi. Maklum, kelas hidrologi atau hidraulik yang saya ikut di sini ialah untuk pelajar tahun akhir, jadi tak salah kalau saya belajar awal mengenai tesis. Dari sana, saya dapat melihat keakraban sesama mahasiswa dan pensyarahnya, bersenda gurau. Begitu juga dengan staff teknikal dan lab assistant juga. Situasi yang tak pernah saya lihat selama 2 tahun di UKM. Mungkin ada, tapi bukan dalam kos saya. Mungkin. Bukan hanya dalam kelas, di luar kelas seperti di kafe (di sini dinamakan kantin) juga. Mahasiswa boleh makan semeja dengan pensyarah. Dan juga junior boleh makan dan duduk semeja dengan senior. Oh ya, untuk senior-junior ini, saya ada pengalaman unik minggu ini. Pengalaman yang tak pernah saya – dan mungkin juga pelajar lain di FKAB UKM – alami. Tapi akan saya ceritakan di topik lain. Wassalamualaikum semua

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.